سبک زندگی اسلامی

انتظار؛ اصطلاحا حقيقتي است ازترکيب ايمان و اعتقاد به خدا و ظهور موعود الهي و منتظر (به کسر ظاء) کي است که اميد به رحمت الهي دارد و منجي براي بشر را آرزو ميکند ومنتظر واقعي کسي است که در مسير رسيدن به اين منجي با عمل به دستورات الهي  وانجام حدود الهي ،زمينه ظهور او را فراهم ميکند.

دراديان مختلف آسماني اين انتظار ظهور و بروز دارد وآنها به دنبال منجي بشر هستند و همچنين که درروايات مختلف از امام صادق وساير معصومين دررابطه با منجي آخرالزمان صحبت به ميان آمده است ونيز در قرآن کريم آياتي دال براين مفهوم تعلق زمين به صالحان که منظور همان امام زمان است،اشاره شده است وهمچنين  که دين هم بر بايه انتظار بنا شده است.

انتظار فرج، از برترين عبادت هاست، بس بنابراين تکليف منتظر در عصر غيبت بسيار سنگين است.

هر چند دعا براي فرج حضرت (عج)بسيار سفارش شده است که خود فرجي است براي ما،اما عملا بايد براي فرج امام زمان (عج) دعا کرد ؛يعني زمينه ساز شويم براي ظهور ايشان.

نوشته شده در 10 / 11 / 1392برچسب:,ساعت 22:42 توسط فتحی|

در اسلام برای تشكیل خانواده ، استانداردهایی معرفی شده است . هرقدر اركان تشكیل دهنده خانواده با آن استانداردها منطبق باشند به همان مقدار از شایستگی ، برتری واستحکام  برخوردار خواهند بود. از این رو، به طور اجمال می توان گفت خانواده مستحکم  از نظر اسلام ، آن است كه اركان آن شایسته و منطبق با استانداردهای اسلامی باشد، مناسبات و روابطی منطبق با آموزه های دینی بر آنها حاكم باشد، خروجی آن انسانهایی شایسته وموثر در ساخته شدن جامعه ایده آل اسلامی باشد. واما ملاك برتری، از نظر اسلام ، مال و ثروت و مانند آن نیست كه كسی به آنها ببالد. برتری خانواده به انطباق آن با استانداردهای اسلامی و برخورداری از ویژگیهای ارزشی و فضیلت هاست.

نوشته شده در 10 / 11 / 1392برچسب:,ساعت 22:20 توسط فتحی|

حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیف‌تر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب. برخی افراد ممکن است حجاب ظاهری داشته باشند ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این گروه از حجاب، تنها پوسته‌ای و ظاهری بی‌معنا دارند و از سوی دیگر کسانی هستند که ادعای عفاف کرده و با تعابیری همچون؛ من قلب پاکی دارم، خدابا قلبها کار دارد، آدم باید چشمش پاک باشد و... خود را سرگرم کرده و مصداق «لیفجر امامه»‌(بلکه انسان می‌خواهد آزاد باشد و گناه کند- قیامت آیه ۵) می‌شوند.
انسان‌هایی چنین باید در قاموس اندیشه خود نکته‌ای اساسی را بنگارند و آن این است که درون پاک، بیرونی پاک می‌پروراند و هرگز قلب پاک موجب بارور شدن میوه ناپاکی به نام بی‌حجابی و بدحجابی نخواهد شد. امام خمینی(ره) پیام‌آور ارزشهای الهی درباره حجاب و عفاف می‌فرماید: «توجه داشته باشید حجابی که اسلام قرار داده است برای حفظ ارزش‌های شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است- چه برای مرد و چه برای زن- برای این است که آن ارزش‌های واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‌های شیطانی یا دست‌های فاسد استعمار پایمال شوند این ارزشها زنده بشوند.»

نوشته شده در 10 / 11 / 1392برچسب:,ساعت 22:13 توسط فتحی|

عقل عامل مهمی در گزینش قناعت است. حضرت علی (ع)می‏فرماید: "آن که خردورزی کند، قناعت پیشه می‏کند".

عقل قناعت را به علت آثار ارزشمند آن، بر می‏گزیند و آن را به سود شخص می‏داند. واز جمله آثاری که به دنبال دارد: بی‏ نیازی انسان از غیر خود و قدرت یافتن آدمی برای تحمل کمبودها و صبر برآنها، گرچه انسان در ظاهر با قناعت، ازامکانات ظاهری استفاده کمتری می‏کند، ولی به جهت عاقبت قناعت، این عمل مورد پذیرش عقل است. هر اندازه سطح دانش شخص نسبت‏ به جهان و نفس خود بیشتر می‏شود و با عمق بیشتری به مسائل انسانی توجه می‏کند، در پذیرش صفات پسندیده انسانی، از جمله صفت قناعت، آمادگی بیشتری پیدا می‏کند.

با آنچه بیان شد روشن مى‌گردد که قناعت جلوه اى از حالت و ملکه زهد است که در رفتار و سطح معیشت زندگى انسان پدید مى آید و در واقع زندگى زاهدانه همان زندگى با قناعت ساده و به دور از آزمندى، رفاه زدگى،تجمل گرایى و تنوع طلبى است.

امیر المؤمنین (ع) نیز قناعت را به زندگى ساده و کم زرق و برق و سبک تفسیر کرده است: "به اندک دنیابسنده کنید تا دینتان سالم بماند؛ زیرا مؤمن به اندکى که کفایتش کند قناعت دارد".

نوشته شده در 10 / 11 / 1392برچسب:,ساعت 21:21 توسط فتحی|

ر

سول اكرم صلى الله عليه و آله :

خداى عزوجل مى فرمايد: هرگاه ياد من بر بنده ام غالب شود، خواهش و خوشى او را در ياد خود قرار دهم و چون خواهش و خوشى او را در ياد خود قرار دهم عاشق من شود و من نيز عاشق او گردم و چون عاشق يكديگر شديم حجاب ميان خود و او را بر دارم و عشق خود را بر جان او چيره گردانم، چندان كه مانند مردم دچار سهو و غفلت نمى شود، سخن اينان سخن پيامبران است، اينان براستى قهرمانند.(كنزالعمال، ج1، ص433، ح1872)

 

نوشته شده در 10 / 11 / 1392برچسب:,ساعت 21:15 توسط فتحی|

آفريدگار جهان خالقي حكيم دانا و توانا مي باشد ودستوري بي دليل نمي دهد بنا بر اين، امر اين خالق حكيم به عبادتي مانند نماز قطعا اهداف عاليه اي براي شاهكار خلقتش انسان دارد كه به گوشه اي از آنها اشاره مي كنيم.

1. ياد خدا
بهترين جلوه ياد خدا، نماز است. ياد خدا وسيله اي است براي خويشتنداري، كنترل غرايز و جلوگيري از روح طغيانگري كه لازمه بعد حيواني انسان است.
 
2. تشكر ازخدا
الف. عقل حكم مي كند از كسي كه به انسان خدمتتي مي كند يا هديه اي مي بخشد، بايد تشكر كرد.
 
ب. به هر ميزان كه احسان بيشتر باشد تشكر هم بيشتر لازم است.
 
ج. انسان درمقام تشكر در پي اين است كه اولا تشكر او هماهنگ با احسان طرف مقابل باشد وثانيا نوع تشكري كه صاحب نعمت مي خواهد انجام دهد.
 
د. خداوند غني بالذات است و هيچ نيازي به تشكر بندگانش ندارد اما به حكم عقل بايد از او تشكر كرد؛ تشكري كامل و در خور شآن او كه نماز برترين و كامل ترين آن است.
 
با توجه به چند نكته فوق و اينكه بهترين وضروري ترين نعمت ها را خداوند به انسان داده است و از طرفي عقل هم وجوب تشكر از منعم را واجب مي داند پس، تشكر از خدا واجب عقلي است و از آنجايي كه نوع تشكر بايد درخور نعمت باشد و راضي كننده منعم، نماز نوعي تشكر از خدا است و همه اين خصوصيات را در بر دارد.
 
3. دوري از گناه
نمازگزار بايد براي صحت وقبولي نمازش بسياري از گناهان را ترك كند، ازضايع كردن حقوق مالي و اجتماعي مردم پرهيز كند، حقوق خانواده را رعايت كند روي همين جهات است كه خداوند درقرآن مي فرمايد: « ان الصلواه تنهي عن الفحشاء والمنكر» همچنين رسول گرامي اسلام نماز را به نهر آبي تشبيه كردند كه اگركسي پنج نوبت در آن شنا كند هيچ آلودگي وكثافتي در او نمي ماند.
 
4. ايمني ازعذاب برزخ و قيامت
بدون شك يكي ازسفرهاي مهم و حساس انسان سفر آخرت است كه مرگ آغاز اين سفر سخت است0 بطور طبيعي سختي ها ومشكلات زيادي در اين سفر طولاني فرا روي انسان هست. ناراحتي ها ورنج هاي عالم برزخ از يك سو، ظلمت و تاريكي عالم قبر از سويي ديگر حمله حيوانات و سوال نكير و منكر همه و همه به انسان هجوم مي آورند و اينجاست كه نماز اين باشكوه ترين عمل عبادي و الهي به ياري انسان مي شتابد و در بحراني ترين و طوفاني ترين لحظات از انسان دستگيري مي نمايد چنانكه پيامبر گرامي مي فرمايند: نماز شفيع نماز گزار در نزد ملك الموت، مونس در قبر، بستر نيكو در قبر و پاسخ به سوال نكير و منكر است.
 
5. دريافت پاداش الهي
با توجه به قرآن كريم، در پرتو ايمان و عمل صالح و بر پاداشتن نماز، انسان مستحق دو پاداش مي­شود:
 
الف. دريافت پاداش الهي در دنيا و آخرت
 
ب. بهره­ مندي از آرامش ودوري از ترس: إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏
نوشته شده در 9 / 11 / 1392برچسب:,ساعت 23:6 توسط فتحی|

اسلام براي همسايه داري مانند امور ديگر، آدابي در نظر گرفته است، چنا ن كه رسول گرامي اسلام مي فرمايد: «للجار حقّ؛ همسايه حقي دارد.» آدابي كه اسلام براي همسايه داري در نظر گرفته است فراوان است كه به مهم ترين آنها مي پردازيم.
رازداري و عيب پوشي
اگر افراد يك محل در مدت طولاني با يكديگر همسايه باشند، كم كم از اسرار زندگي همديگر آگاه خواهند شد. از آنجا كه آشكار ساختن اسرار زندگي مردم و فاش كردن عيب هاي آنان، بسيار نكوهيده است، مؤمن نبايد در كار ديگران كنجكاوي كند و به دنبال عيب جويي باشد. اگر هم به صورت اتفاقي، از رازي آگاه شد، بايد آن را پنهان بدارد، چنان كه امام سجاد(ع) مي فرمايد: «اگر بر عيب همسايه ات آگاه شدي، بايد آن را پنهان سازي.»

مدارا و خوش همسايگي
تضاد و مزاحمت از پي آمدهاي ناگزير در زندگي اجتماعي است. ممكن است كم توجهي و عمل نكردن بعضي افراد به آداب اسلامي، آسايش را از ديگران بگيرد و آنان را بيازارد. اين امر زمينه ساز كدورت ها و درگيري هاي بعدي مي شود. در اين صورت، شايسته است طرفي كه از همسايه خود كم لطفي ديده است، آزار همسايه را تحمل كند. اگر هم ناچار به نشان دادن واكنش شد، با رويي گشاده و زباني نرم به وي گوشزد كند، به گونه اي كه آن تذكر به اصلاح او كمك كند و موجب رنجش خاطرش نشود. امام كاظم(ع) در اين باره مي فرمايد: «لَيْسَ منّا مَنْ لَمْ يُحسنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جَاوَرَه؛ از ما نيست كسي كه با همسايه اش خوش رفتاري نكند»


رسيدگي به يكديگر
حُسن هم جواري ايجاب مي كند همسايگان از مشكلات يكديگر باخبر شوند، در رفع آن كوشا باشند و خود را به بي خبري نزنند، چون «مِنْ الْمروَّة تَعهُّد الجِيرانِ؛ رسيدگي به [امور] همسايگان، از جوان مردي است».
رسول خدا صلی الله علیه و آله در اين باره مي فرمايد:
حق همسايه آن است كه اگر براي كرايه از شما درخواست كمك كرد، به او كمك كنيد. اگر وام خواست، به او بپردازيد و هرگاه تهي دست شد، از او دست گيري كنيد... .
  تهنيت هنگام شادي، تعزيت هنگام مصيبت
امروزه دنياي ماشيني موجب شده است كه روابط عاطفي و انساني به ضعف و خاموشي بگرايد. انسان ها و همسايگان نزديك، از حال يكديگر بي خبر باشند، به گونه اي كه حتي پس از چندين سال همسايگي، نام يكديگر را هم ندانند، اين در حالي است كه آداب اسلامي حكم مي كند انسان مؤمن در هيچ شرايطي، از همسايه خويش غافل نباشد. پس در غم، شادي، بيماري و فوت همواره كنارش باشد و او را تنها نگذارد. رسول خدا صلی الله علیه و آله در اين باره مي فرمايد:
حق همسايه آن است كه... چنانچه خيري به او رسيد، به او تبريك بگوييد. هنگام بيماري به عيادتش برويد. در مصيبت ها به او تسليت بگوييد. اگر فوت شد، در تشييع جنازه اش حاضر شويد

 

 

نوشته شده در 9 / 11 / 1392برچسب:,ساعت 22:57 توسط فتحی|

کودکان هدیه های الهی هستند که با سرشتی پاک ، پا به جهان هستی می گذارند. از آنجا که کودکان فطرتی به دور از آلودگیها دارند ، برعهده والدین و مربیان است تا با تربیتی صحیح ، آنها را از انحراف مصون دارند . مهربانی و انس با کودک ، نقش مهمی در تربیت و شکوفایی استعدادهای نهفته او دارد . کودکان در سنین مختلف ، نیازمند توجه و احترام هستند . از این رو والدین باید با دقت خواسته آنها را پاسخ گویند .

روح ظریف و حساس کودکان با رفتارهای نسنجیده ، ناراحت و پژمرده می شود . بنابراین باید از هرگونه تحقیر و تمسخر آنها و به زبان آوردن عیبها و خطاهایشان بویژه در میان جمع ، پرهیز کرد . گفته اند روزی مردی در حضور پیامبر ، به خاطر کاری که فرزندش انجام داده بود ، از او عیب جویی کرد . پیامبر از این مسئله ناراحت شد و فرمود : «‌ فرزندت تیری از تیرهای توست . » یعنی فرزندت سرمایه و ذخیره آینده توست و تو با اهانت به شخصیت او هم به خودت ضربه می زنی و هم فرزندی را تحقیر می کنی که در آینده مددکار و پشتیبان تو خواهد بود . پیامبر اسلام (ص) در سخنی فرمود : « فرزندان خود را احترام کنید تا ازآمرزش الهی برخوردار شوید .»

نوشته شده در 9 / 11 / 1392برچسب:,ساعت 22:34 توسط فتحی|

 کودک آنچه را که در فرایند بازی یاد می گیرد ، بر خویش می افزاید و این آموزش در رشد شناختی و عاطفی او مؤثر است و از بازی برای تعلیم و آموزش موضوعات علمی ، مهارتهای اجتماعی و اصول اخلاقی سود جست

ازی نیاز طبیعی کودک است و بدون توجه به آن ، کودک رشد سالمی نخواهد داشت . بازی نقش مهمی در پرورش و شکوفایی استعدادهای کودک دارد و برخی از نیازهای اساسی او را ارضاء می کند . کودک سرشار از انرژی است و نیاز دارد که این انرژی ها را به شکلی تخلیه کند . وقتی در محیط زندگی کودک ، زمینه های مثبت و سازنده ای برای تخلیه این انرژی ها وجود نداشته باشد ، به بی قراری و ناهنجاری در کودک می انجامد . اما اگر از این انرژیها به گونه ای مثبت و سازنده استفاده شود ، درون کودک مانند یک ژنراتور فعال شروع به بازتوانی و تولید دوباره انرژی می کند . این مسئله می تواند به رشد خلاقیت در کودک منجر شود . بازی بهترین وسیله برای پرورش هیجانها و عواطف است . كودك در حین بازی ، چگونگی بروز عواطف ، کنترل و ارضای مناسب آنها را یاد می گیرد . کودکانی که فرصت بازیهای گروهی را دارند ، احساسهای همدلانه بیشتری از خود نشان می دهند . بازی از نظر جسمی نیز سبب هماهنگی عضلات و اعضای بدن می شود . کودکانی که فرصت بازی داشته باشند ، چالاک ترند و بیشتر برای رویارویی با سختی های زندگی آماده می شوند . کودکان درمورد افرادی که زمینه لذت و سرگرمی و تفریح آنها را فراهم می کنند ، احساسات بهتری دارند . اگر والدین محیطی امن و سرشار از نشاط را برای کودکان فراهم آورند ، احساس ناامنی در آنان کمتر می شود .

مسئله آزاد گذاشتن کودک برای بازی ، هم در آموزه های تربیتی اسلام و هم در دیدگاههای روان شناسی ، پذیرفته شده است . البته این آزادی نباید به معنای بی بند و باری تلقی شود . چرا که بازی و سرگرمی کودکان نیز باید با تدابیر لازم و همراه با برنامه ریزی باشد . اما گاهی دخالتهای بی جا و غیرمنطقی بزرگترها در دنیای شیرین کودک ، موجبات آزردگی او را فراهم می کند . تحمیل نوع بازی و یا اسباب بازی به کودک ، باعث می شود که او در فردایی نه چندان دور ، فردی بدون اعتماد به نفس و وابسته به دیگران باشد . پیامبر اسلام (ص) در سخنی می فرماید : « فرزند خود را تا سن هفت سالگی آزاد بگذار تا بازی کند . » ایشان حتی کودکان را در سنین بالاتر نیز به بازی تشویق می کرد . امروزه روان شناسان تصریح کرده اند که بازی به گونه ای باور نکردنی در رشد جسمی و ذهنی کودک و شکل دادن شخصیت او مؤثر است . به نظر بیشتر روان شناسان اساس و پایه شخصیت یک بزرگسال ، به بازی در دوران کودکی او مربوط است .

 

 

نوشته شده در 9 / 11 / 1392برچسب:,ساعت 22:20 توسط فتحی|

 

برای رفتن و پیمودن یک راه ، معمولا به يار و همراه نياز داريم . ولی باید این رفيق و همراه را شناخت تا بهتر ما را به مقصد برساند . زندگی یک راه است و دوستان ، همراهان ما در این راه هستند . اما باید دید که آيا آنها بازوی پرتوان ما در مسير پر فراز و نشيب زندگی هستند یا رفیقان نیمه راهی مي باشند كه تنها به منافع خود مي انديشند . محيط پيرامون خود را خوب بنگريد . هرگز نمی توانید اثر پذیری خود را از معاشران و هم صحبتان ، انکار کنید . حشر و نشر با صالحان و نیکان ، سازنده و تعالي بخش است و نشست و برخاست با افراد شرور و فرومایه ، تباه کننده و ویرانگر است . قرآن کریم از کسانی یاد می کند که در اثر همنشینی با انسانهای فاسد و گمراه ، از راه سعادت بازمانده و گمراه شده اند . آنها در روز رستاخیز برای این انتخاب نادرست خود ، به شدت افسوس می خورند و می گویند : وای بر من ، ای کاش فلان ( شخص گمراه ) را دوست خود انتخاب نكرده بودم . او مرا از ياد حق گمراه ساخت ، بعد از آنكه ( ياد حق ) به سراغ من آمده بود ...( آيات 28 و 29 سوره فرقان )
انتخاب دوست و همدم شایسته و پاک ، گامی مهم براي جلوگیری از انحراف و كجروي است .

نوشته شده در 9 / 11 / 1392برچسب:,ساعت 22:17 توسط فتحی|

تحقق الگوي سبک زندگي اسلامي راهکاري موثر وکارآمد براي مقابله با ارزشهاي غرب در جوامع مختلف اسلامي و به ويژه در ايران است . رهبر معظم انقلاب با طرح اين موضوع در اين زمينه فرمودند : "راهبرد مقابله با هجمه فرهنگ غرب، الگوي ايراني اسلامي است" .
در حقيقت الگوهاي اسلامي با توجه به فرهنگ‌هاي خاص ملت‌ها يک جنبه بومي نيز پيدا مي‌کنند .مکتب اسلام از آغاز زندگي انسان و بعد از آن دستوراتي داده تا سلامت، رفاه و آرامش براي انسان در اين دنيا به ارمغان بياورد و همچنين فرد بتواند با بندگي خداوند در جهان آخرت سعادت خود را رقم زند.
اسلام در جنبه فردي زندگي انسان مانند مسکن، خوراک، پوشاک، مراقبت در ازدواج، زمان‌هاي کارکردن و وقت‌هاي فراغت رهنمود دارد . بزرگان ديني ما ائمه(ع) توصيه‌هايي در اين زمينه ها فرموده‌اند. لذا زندگي به سبک اسلامي بايد در تمام بخش‌هاي مختلف زندگي جاري و حاکم شود. نهادهاي فرهنگ‌ساز بايد سبک زندگي اسلامي،  معارف اسلام و فرهنگ ايراني را با يکديگر در نظر بگيرند
با توجه به فرهنگ‌ها و عادت مختلفي که در کشور وجود دارد، برخي از اين ويژگي‌ها از نظر اسلام پذيرفتني بوده است و نه فقط نکوهش نشده بلکه آن امر مستحب و پسنديده دانسته شده است. فرهنگ اسلامي ما فرهنگي به هم تنيده و ريشه‌دار است، سبک زندگي خانواده‌هاي ايراني و مسلمان تأثيرگرفته از فرهنگ ايراني مانند صله‌ رحم، مهمان‌پذيري و مهمان‌دوستي است.
مسؤولاني که  در جامعه نسبت به  سبک و الگوي زندگي ديني طرح دارند، بايد معارف اسلام و فرهنگ ايراني را با هم در نظر بگيرند و يک الگوي ايراني اسلامي طراحي کنند .  زيرا دشمن الگوهاي صحيح زندگي ايراني اسلامي را هدف قرار گرفته است .
پيش از انقلاب اسلامي به دليل هجوم فرهنگ غرب و سلطه مستقيم آن بر جامعه ايراني ،  مردم  از سبک زندگي اسلامي دور شده بودند. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ، غرب از طريق رسانه‌ها در شکل‌هاي جديد و تازه در قالب تهاجم فرهنگي به دنبال تغيير الگوي ايراني اسلامي بوده است.آنها الگوهاي صحيح زندگي ايراني اسلامي را هدف قرار داده بودند.
شاخصه هايي مانند صفا، سادگي، صميميت، مهرورزي، ساده‌زيستي، قناعت، آرامش روحي، معنويت‌گرايي، آرمان‌خواهي و سلحشوري از ويژگي‌هاي سبک زندگي اسلامي مي باشد که دشمن درصدد تغيير اين الگوها بوده است. لذا وظيفه ما است که  با حفظ و تقويت اين الگوهاي اسلامي  که براي جنبه‌هاي مختلف زندگي انسان برنامه‌ريزي کرده است . در اجراي آن کوشا باشيم  ونسل هاي آينده سرزمين خود را در مقابل هجوم ارزشهاي غربي بخصوص در برابر فرهنگ مصرف‌گرايي و استفاده از کالاهاي غربي مصون سازي کنيم.

نوشته شده در 9 / 11 / 1392برچسب:,ساعت 21:53 توسط فتحی|

در طول تاریخ برای همه انسان‌ها این سؤال مطرح بوده است که هدف زندگی چیست و انسان برای چه زندگی می‌کند و در واقع هدف انسان از زندگی و در زندگی چه باید باشد. آفریدگار این نظام هستی، جهان و انسان را به چه هدفی آفرید. هدف خلقت جهان و انسان چیست. باید توجه داشت، منظور از سؤال یاد شده این نیست که بدانیم غایت این آفرینش چیست، بلکه منظور بررسی هدف و کمال انسان می‌باشد. به دیگر سخن، ماهیت انسان چیست، تا بررسی گردد سبک زندگی شایسته آدمی در این جهان چه می‌باشد.

سبک زندگی دینی سبکی است که الگوهای مطرح در آن از ترجیحات دینی یا مبتنی بر مبانی دینی پدید آمده است. به لحاظ عینی ما می‌توانیم درون هر نوع فرهنگ مبتنی بر مذهب و مکتبی این الگو‌ها را دنبال کنیم و اتفاقاً این یکی از حوزه‌های مطالعاتی فعال در مورد سبک زندگی در مجامع علمی است. در حوزه‌ی اندیشه و فرهنگ اسلامی و شیعی هم مطالعاتی شده و می‌توان تحقیقات بسیار دیگری انجام داد، چون اسلام همه‌ی حوزه‌های زندگی را پوشش داده است.

ايمان و عمل صالح، ملاك و معيار اساسي سبك زندگي اسلامي و دستيابي به حيات طيبه است. حيات طيبه و لقاي پروردگار، هر دو، با ايمان و عمل صالح به دست می‌آید. از آن جهت كه «حيات» سبب حس و حركت در همه موجودات است، «حيات طيبه» نيز سبب شهود حق تعالي و سير در تجلّيات انوار الهي و سبك زندگي جديد نوراني براي آدمي می‌گردد.

غايت آموزه‌هاي ديني، رهايي از وضع موجود سبك زندگي غير اسلامي و رسيدن به «حيات طيّبه» مي‌باشد. از اين رو، مبدأ نظام آفرينش را به گونه‌هاي مختلف بيان كرده و نيز مبدأ آفرينش خود انسان و پايان زندگي دنيوي او را ترسيم نموده و دو نوع سبك زندگي الهي و غير الهي را بيان کرده و ويژگي‌ها و آثار هر دو را به شكل واضح آشكار مي‌سازد.

 

نوشته شده در 9 / 11 / 1392برچسب:,ساعت 21:36 توسط فتحی|

نوشته شده در 8 / 11 / 1398برچسب:,ساعت 9:38 توسط فتحی|



قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت